Blog graficzny

Niezwykłe rzemiosło: Składanie Czasopism i Gazet

W dzisiejszym świecie, gdzie informacje migoczą na ekranach, składanie czasopism i gazet to sztuka, która nadal odgrywa kluczową rolę w przekazywaniu treści. Proces składania wymaga precyzji, kreatywności i umiejętności zgranej współpracy między redaktorami a zespołem projektowym. Składanie czasopism to nie tylko układanie słów na stronie, ale także harmonijne łączenie tekstu z obrazem. Graficy dbają o estetykę i czytelność, tworząc układy, które przyciągają uwagę czytelników. Skomplikowane artykuły, wywiady i reportaże są zręcznie rozmieszczone, tworząc dynamiczną narrację na kartach czasopisma. Podobnie składanie gazet to wyzwanie, które wymaga szybkości i elastyczności. Codzienna presja czasu sprawia, że zespół składu musi działać jak zegar, by gotowe gazety trafiały na ulice punktualnie. Każda strona jest starannie układana, a nagłówki, zdjęcia i artykuły układają się w spójną całość. Składanie czasopism i gazet to więcej niż techniczne umiejętności - to sztuka przekazywania treści w sposób, który przyciąga uwagę i angażuje czytelnika. To połączenie wiedzy, doświadczenia i pasji, które sprawia, że każda publikacja staje się unikatowym dziełem sztuki."

Zasady składania tekstu

Skład w ciągu wieków wykształcił wzorce i reguły łączące harmonijny sposób techniczne zasady łamania z ich walorami estetycznymi. Zasady te, rzecz jasna, nie są niezmienne i dane raz na zawsze. Zmieniają się wraz ze zmianami gustów. Czy kryteriów estetycznych oraz z postępem technicznym metod składania. Twórcy współczesnych komputerowych programów do składania i łamania tekstów uwzględnili niemal wszystkie możliwości tradycyjnego składu, ale też dodali wiele nowych. Zastosowanie nowoczesnych narzędzi może znacznie podnieść jakość składanych tekstów, jednak niewłaściwe ich użycie często przynosi więcej szkody niż pożytku.

Światła międzyliterowe
Światła pomiędzy literami są ważnym elementem czytelności tekstu. Właściwe ich ustawienie pozwala uzyskać korzystną dla wzroku jednolitą szarość optyczną tekstu. Powodują, że litery nie stoją gęsto albo nie są ustawione zbyt rzadko. W składaniu komputerowym na wielkość tych świateł wpływają głównie dwa czynniki. Pierwszy związany jest z właściwością fontu i zależy od ustawienia poszczególnych liter w polu znaku. Drugi zaś to możliwość regulacji odległości liter w programach edytorskich takich jak Indesign, albo Quark.
Kerning
Kerning to termin stosowany w programach używanych przy składzie graficznym, dotyczący sposobu regulacji poszczególnych świateł pomiędzy parą liter. Polega na przybliżaniu do siebie lub oddalaniu liter i innych znaków. Kerning stosuje się do utrzymania jednolitego obrazu złożonego tekstu. Większość fontów ma zaprogramowane wartości par kerningu.
Światła międzywyrazowe
Odstępy między wyrazami, mają znaczącą rolę w estetyce składu oraz płynności czytania. W składzie w chorągiewkę z wyjustowanym jednym brzegiem łamu, najczęściej lewym, odstępy między wyrazami mają stałą szerokość. W pełnym składzie czyli w justowaniu do obydwu brzegów ulegają zmianom. Zmniejszają się lub zwiększają w granicach wyznaczonych przez preferencje składu danego programu komputerowego. Często przy zbyt dużej tolerancji, tworzą „dziury” pomiędzy wyrazami.
Interlinia
Przestrzenie między wierszami, zwane interlinią w poprawnym składzie tekstu powinny mieć równoważyć szarość optyczną wiersza. Ważne, aby światło to pozwalało uniknąć konfliktu dolnych wydłużeń znaków w wierszu powyżej. Wpływ światła pomiędzy wierszami na czytelność został już zbadany. Tekst pozbawiony interlinii jest słabo czytelny i czyta się powoli. Ponieważ szybkość czytania zwiększa się wraz z zwiększaniem się interlinii. Dla stopni pisma (9, 10, 11, 12 pkt.) wymagana jest interlinia od 1 do 4 pkt.

Kioski z czasopismami

Czy to już relikt? Dla szybkiego przypomnienia : relikt to w historii określenie pozostałości po jakimś okresie lub czasach. Czy pamiętasz jeszcze czasy kiedy po gazetę stało się w kolejce. Szczęśliwcem był ten, kto miał założona „teczkę” na wybrane gazety czy czasopisma. Oczywiście fakt bycia posiadaczem „teczki” nie zawsze oznaczał, że dostępne było to co zamówione. Ten czas może być już dla Ciebie bardzo odległą historią. Komputeryzacja, dostęp do internetu to wszystko powoduje, że dziś każdą gazetę, każde czasopismo możesz bez wychodzenia z domu, klikając w klawiaturę czytać w domowych pieleszach. Kioski z czasopismami powoli odchodzą do lamusa, co prawda ich rolę starają się przejąć miejsca o szumnej nazwie „salonik prasowy”. Dostępność wszelkich publikacji jest w tych miejscach nieograniczona. Chichot historii polega na tym, że coś co kiedyś dla czytelników było obiektem marzeń, jaki fakt posiadania teczki w kiosku, dziś niejeden „salonik prasowy” z wielką chęcią zaoferowałby niejednemu czytelnikowi. Doceń czasy w jakich żyjesz.

Kroje pisma

Kroje dzielimy na kroje tekstu zasadniczego i kroje nagłówkowe. Kroje nagłówkowe różnią się przede wszystkim wielkością, są dużo większe od tekstu zasadniczego. Ich wielkość zaczyna się powyżej 14 pkt. Składając nagłówki możemy pozwolić sobie na większą elastyczność i wykorzystać kontrast miedzy tekstem zasadniczym. Do składu nagłówków możemy użyć krojów bezszeryfowych, które dodadzą projektowi nowoczesności. Głowna część materiału składana jest krojem zasadniczym. Kroje pisma zasadniczego składamy krojami klasycznymi szeryfowymi np.: Garamond, Times, Calson. Kroje te najlepiej nadają się do tekstów długich.

Infografika i projektowanie

Gazety nie tylko przekazują widomości, lecz także ilustrują je za pomocą wykresów, map, diagramów, cytatów oraz wyrzuconych na margines krótkich zestawów informacji, pomagających czytelnikowi w lepszym zrozumieniu skomplikowanych kwestii.

Programy do składu czasopism

Najpopularniejszymi programami graficznymi w których projektuje się oraz przystosowuje plik pod kątem drugu, są programy z pakietu Adobe takie jak Adobe Photoshop, Adobe Illustrator i Adobe InDesign. Jeśli chodzi o inne programy, czasem niektórzy graficy korzystają z Corel Draw, choć w dzisiejszych czasach należą oni do mniejszości. Najważniejszymi rzeczami na których podczas procesu edycji pliku pod kątem DTP należy się skupić, są : odpowiednia wielkość marginesów oraz spadów, zamiana tekstu na krzywe, gama kolorów koniecznie zmieniona z RGB na CMYK oraz zapisanie pliku w odpowiednim formacie. Dodatkowo należy wspomnieć o tym, że każda drukarnia posiada własne wymogi odnośnie spadów. Należy o tym pamiętać, ponieważ w procesie DTP spady odgrywają kluczową rolę jeśli chodzi o poprawny druk oraz skład.

Adobe InDesign
InDesign to narzędzie z ogromnym potencjałem do projektowania i składu DTP publikacji. Oferuje precyzję, pełną kontrolę nad projektowaniem oraz współpracę z innymi programami firmy Adobe. InDesign umożliwia przygotowanie pełno kolorowych dokumentów przeznaczonych do powielania i drukowania w drukarniach. Pozwala też na eksportowanie dokumentów w różnych formatach tj. PDF czy EPUB.
QuarkXPress
QuarkXPress to jedno z najpopularniejszych programów do składu publikacji (książek, czasopism, gazet, itp.). Narzędzie to umożliwia kompleksowe projektowanie i tworzenie układu publikacji, formatowanie tekstu, generowanie pdf, obsługę wydruków, zarządzania kolorami itp. Wykorzystywany jest głównie w wydawnictwach i dużych agencjach reklamowych. Współpracuje z systemami operacyjnymi Windows i Mac OS. Narzędzie dostępne w najnowszej odsłonie QuarkXPress 2023 pozwala projektantom opracowywać responsywne strony internetowe HTML5 w środowisku WYSIWYG jak również nowy, jeszcze raz przeprojektowany mechanizm publikowania danych w tabelach. Program dostępny jest w polskiej wersji językowej..

Nowa era typografii cyfrowej

Upłynęło dużo czasu, aby przyzwyczaić się do komputerów, urządzeń mobilnych i ogromnego wyboru fontów. Rewolucja elektronicznego składu publikacji zapewnia zarówno zwykłym użytkownikom, jaki i profesjonalistom dostęp do wielu narzędzi, których opanowanie zajęło sporo czasu. Wiele z nich przydało się w projektowaniu na potrzeby Internetu, chociaż paradoksalnie tekst jest najbardziej ograniczającym aspektem rozwoju komunikacji w Internecie. Oparcie się na czcionkach zainstalowanych na komputerach pozbawiło prezentowane tam teksty możliwości nadania im indywidualnego charakteru, jak to ma miejsce w przypadku druku, gdzie zasoby typograficzne są wręcz niepotrzebne. Dynamiczne pobieranie fontów przez witrynę na pierwszy rzut oka może wydawać się ekstrawagancją, ale wystarczy zdać sobie sprawę, że typografia ma duże znaczenie na odbiór treści. Dzięki niej możemy uprościć przepływ nawet bardzo złożonych informacji. W świecie opanowanym przez wiele różnych typów urządzeń typografia pozostaje najbardziej wszechstronnym sposobem wzbogacania przekazów i treści internetowych. We współczesnych czasach komputerowego składu specjaliści od typografii musieli dostosować się do niskiej rozdzielczości dostępnych w owych czasach drukarek. Jedną z największych zmian w pracy z fontami jest pojawienie się serwisów internetowych z czcionkami.

Z czego się składa strona tytułowa gazety?

Oto powszechnie stosowane elementy strony tytułowej oraz kolejnych stron:

1. Zajawka – zajawka w gazecie lub czasopiśmie to krótka, treść wprowadzająca do artykułu. Ma za zadanie zainteresować czytelnika i skłonić go do przeczytania całego tekstu. To taki mały zwiastun, który podkreśla najważniejsze punkty lub emocje związane z artykułem. 2. Logo – to graficzny element lub nazwa reprezentująca daną gazetę. Zazwyczaj jest to unikalny symbol lub znak graficzny, który identyfikuje gazetę. Jest tak jakby „twarzą” gazety, pomagającą ją odróżnić od innych publikacji na rynku. 3. Infografika – to forma graficznej prezentacji informacji, która łączy tekst, grafikę w celu przekazania danych czy treści w sposób zwięzły i czytelny. Infografiki są projektowane tak, aby łatwo przyswajalne były dla odbiorców, często wykorzystując różne kształty, kolory i ilustracje, aby wizualnie podkreślić kluczowe punkty. 4. Podtytuł – to dodatkowy krótki opis, zazwyczaj umieszczony pod głównym tytułem artykułu. Jest to kolejny element mający na celu przyciągnięcie uwagi czytelnika i zaostrzenie jego zainteresowania treścią. Podtytuł może zawierać dodatkowe informacje, kluczowe punkty artykułu lub zapowiedź tego, co czytelnik może spodziewać się znaleźć w tekście. To swego rodzaju rozszerzenie głównego tytułu, mające ułatwić zrozumienie tematu i zachęcić do lektury. 5. Tytuł graficzny – tytuł wzbogacony o elementy graficzne, ew. graficzne efekty. 6. Odsyłacz – to krótki tekst lub notatka umieszczona w jednym miejscu artykułu, informująca czytelnika o tym, że istnieje związana tematycznie lub kontynuacja danego tekstu w innym miejscu gazety. Odsyłacz może zawierać numer strony, na której znajduje się kontynuacja lub dodać krótki opis, sugerujący, o co dokładnie chodzi w kontynuacji. To narzędzie ma na celu zachęcenie czytelnika do przejścia do kolejnej części artykułu i utrzymanie jego uwagi. 7. Winieta – to dekoracyjny element graficzny, najczęściej umieszczany na pierwszej stronie gazety lub na stronie tytułowej. Najczęściej oblany tekstem ciągłym. 8. Podpis – opis , informacja o zdjęciu lub ilustracji. 9. Kontra – tekst opisany na ciemnym tle. 10. Lead – pierwszy akapit tekstu, akapit początkowy, wprowadzający do treści artykułu. 11. Tytuł – tekst dużym stopniem pisma. Streszcza artykuł do którego się odnosi. 12. Odnośnik – odsyłacz do artykułu znajdującego się wewnątrz czasopisma. 13. Główka – zdjęcie na ogół jedynie twarzy. 14. Podpis autora – nazwisko autora wraz ze stanowiskiem i opisem jego funkcji redakcyjnej. 15. Inicjał – Duża litera. Kilka stopni większa od tekstu głównego. Otwiera pierwszy akapit artykułu. 16. Belka – pogrubiona linia stosowana do opisania specjalnych elementów graficznych, skrótów, itp. 17. Spis treści – spis, wykaz zawartości Zn aj dującej się w czasopiśmie.

Z czego się strona w gazecie?

Strona w czasopiśmie stanowi fizyczny lub wirtualny nośnik informacji, dzięki któremu treści są uporządkowane i prezentowane czytelnikom.

1. Pagina – oznacza najczęściej numer kolejnej strony w czasopiśmie, datę, tytuł pisma, itd. 2. Odsyłacz – odsyła tyle, że na odwrót: numer strony, z której został przeniesiony. 3. Wyimek – wydzielony fragment tekstu, który został wyróżniony lub oddzielony od reszty treści. Może to być cytowany fragment, nagłówek, lub inny element, który redaktorzy uznali za istotny lub interesujący. Wyimki są często stosowane w celu przyciągnięcia uwagi czytelników i podkreślenia kluczowych informacji lub opinii zawartych w artykule. 4. Śródtytuł – wiersz zapisany grubym drukiem, używany przy organizowaniu artykułu na stronie oraz jako przerywnik szarej szpalty tekstu. 5. Rynna – biała przestrzeń między szpaltami tekstu. 6. Winieta specjalna – inna forma graficzna wprowadzona do artykułu, by topograficznie podkreślić temat artykułu, tytuł itd. 7. Zdjęcie – graficzny element, który przedstawia obraz lub scenę i jest umieszczany w publikacji drukowanej lub online. 8. Autor zdjęcia – linijka tekstu zawierająca nazwisko autora, fotografa zdjęcia. 9. Tekst – druk używany do prezentacji danego artykułu w znormalizowanych wymiarach i o znormalizowanym kroju fontu, ułożony w łamach (szpaltach). 10. Ramka – krótki artykuł wiążący się tematycznie z głównym tekstem, zawierający dodatkowe informacje, często ujęty w ramki. 11. Linia – linia używana do oddzielenia poszczególnych elementów na stronie. 12. Szparówka – zdjęcie z wyciętym tłem (zdjęcie oszparowane); zdjęcie na którym tło zostało wycięte.

Pismo – podstawowy budulec

Pismo było od wieków podstawowym środkiem komunikacji wizualnej i pozostaje nim do dziś. Szczególnie ważne jest jego znaczenie we wszelkich czasopismach. Rozwój technik poligraficznych w dwudziestym wieku całkowicie zmienił obraz druku. Postęp technologiczny zmienił przemysł poligraficzny, czyniąc go bardziej wydajnym i opłacalnym. Postęp ten doprowadził również do powstania nowych form mediów drukowanych, takich jak e-booki i czasopisma internetowe, które jeszcze bardziej rozszerzyły zasięg komunikacji pisemnej.

Czcionka (ang. Type)

Czcionka (font) jest metalowym prostopadłościanem uformowanym w taki sposób, że pokryta farbą daje odbitkę litery, albo innego znaku. Czcionka taki termin w komputerowym menu programów służących do składu publikacji drukowanych. Dla określenia kroju używa się jednak również terminu font. Wybór czcionki w czasopismach i gazetach jest istotny, ponieważ odgrywa znaczącą rolę w przekazywaniu informacji. Wybrany font powinien pasować do tematyki czasopisma i wieku czytelników i skutecznie przekazywać zamierzony przekaz Na przykład odważna i nowoczesna czcionka może być bardziej odpowiednia dla magazynu o modzie, podczas gdy klasyczna czcionka szeryfowa może lepiej pasować do tradycyjnej gazety. Właściwy wybór czcionki może pomóc w ustaleniu rozpoznawalnej tożsamości marki i wyróżnieniu publikacji na tle konkurencji. Czytelność i czytelność to istotne czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze czcionki dla prasy, czasopism i gazet. Czcionka musi być łatwa do odczytania i zrozumienia dla czytelnika, szczególnie w przypadku długich artykułów lub raportów. Zbyt mały font może sprawić, że czytanie stanie się trudnym doświadczeniem zwłaszcza dla starszych czytelników, prowadząc do utraty zainteresowania treścią. Dlatego font, który jest wyraźny, czytelny ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia interakcji czytelników z treścią.

Co oznacza skrót CMYK?

CMYK to skrót określający przestrzeń barwną, wykorzystywaną m.in. w drukowaniu materiałów prasowych i reklamowych. CMYK: C – Cyan, M – Magenta, Y – Yellow/Żółty, K – Black/Czarny. Substraktywny model barw procesowych. Barw, które powstają w procesie mieszania w druku punktów rastrowych wyciągów barwnych CMYK.

Makieta czasopisma

Makieta to układ kolumn/szpalt służący do rozmieszczania grafik i tekstów na stronach czasopisma, książki lub innych publikacji drukowanych. Jest to wizualna reprezentacja tego, jak będzie wyglądał produkt końcowy, w tym rozmieszczenie obrazów, tekstu i innych elementów projektu. Celem makiety jest ułatwienie procesu projektowego oraz umożliwienie projektantom i klientom zobaczenia, jak będzie wyglądać publikacja przed jej wydrukowaniem. Z drugiej strony składanie czasopism to proces układania tekstu i innych elementów na stronie w atrakcyjny wizualnie sposób.

Papier

Papier jest podstawowym materiałem do produkcji gazet, czasopism i książek. Głównym parametrem papieru jest jego gramatura, czyli masa arkusza powierzchni jednego metra kwadratowego wyrażona w gramach. Kolejnym parametrem papieru jest jego format. Najpopularniejszy format gazetowy ma wymiary: 289x350 mm. Jakość papieru również odgrywa kluczową rolę w wydawnictwach drukowanych. Rodzaj i jakość użytego papieru może mieć wpływ na ogólną estetykę dokumentu, a także na jego trwałość. Na przykład papier offsetowy jest popularnym wyborem do tworzenia dokumentów, gazet, książek i broszur ze względu na jego wszechstronność i przystępną cenę. W przypadku czasopism wybór papieru jest równie ważny w tworzeniu atrakcyjnego i angażującego produktu końcowego. Na przykład papier satynowany to wysokiej jakości niepowlekany, matowy, gładki i silnie wybielony papier, który idealnie nadaje się do drukowania czasopism.

Co to jest barwa?

Barwa jest cechą percepcji wzrokowej. To wrażenie psychiczne wywoływane w mózgu człowieka (i zwierząt), gdy oko odbiera promieniowanie elektromagnetyczne z zakresu światła. Percepcja jest możliwa wtedy, gdy mają miejsce trzy procesy: emisja światła, pobudzenie receptorów siatkówki oka, przetworzenie w korze mózgowej pobudzeń przekazywanych przez nerw wzrokowy. Każdą barwę można w pełni zdefiniować trzema atrybutami: kolorem, nasyceniem i jasnością.

Paginacja

Do oznaczania kolejności stronic w czasopismach oraz w spisie treści, stosuje się paginację, tj. numerowanie stronic. Pagina w niektórych magazynach może jednocześnie odgrywać pewną rolę graficzną i dekoracyjną. Paginacja zwykła składa się wyłącznie z cyfr, a żywa z cyfr i tekstów.

Spis treści

Spis treści powinien być przede wszystkim przejrzysty, w estetycznym układzie dostosowanym do wyglądu całej publikacji. Postać spisu treści zależy od jego objętości, liczby stopni oraz ich długości.

Ilustracje

We współczesnych czasopismach i gazetach materiał ilustracyjny spełnia różnorodne funkcje. Jedne publikacje wyłącznie zdobi, w innych uzupełnia i wyjaśnia tekst. Rola i rodzaj ilustracji w tekście oraz sposób ich wykonania w znacznym stopniu przesądzają o takim, a nie innym zaprojektowaniu publikacji.

Infografika

Infografika to forma przedstawiania informacji za pomocą grafiki, obrazów, diagramów, tabel, map, czy innych elementów wizualnych. Celem infografiki jest przedstawienie skomplikowanych lub rozbudowanych danych w sposób łatwy do zrozumienia i przyswajalny dla odbiorcy.